Khamis, 23 November 2017

HATYAI THAILAND

HATYAI THAILAND


      Meneruskan perjalanan ke Hatyai, kami singgah di Nora plaza, yang menawarkan barangan kulit seperti tas tangan, talipinggang  dan lain-lain, seterusnya singgah pula di kedai yang menjual jajan/kudapan seperti gajus, pes tomyam, kerepek dan lain-lain.  


         Suasana malam di Klonghea Floating Market, sangat meriah dengan persembahan kebudayaan, nyanyian dan  lawak jenaka di samping  jualan makanan Thailand yang beraneka jenis.  


         Menariknya di sini, peniaga, berniaga di atas sampan dan segelintirnya memakai busana tradisional.  Makanan yang dibeli pelanggan pula, akan disi di dalam daun pisang yang dibentuk seperti sampan dan dihulurkan mengunakan galah yang berjaring, sungguh unik dan kreatif.     


       Malam masih bersisa, banyak gerai jualan di hadapan hotel Grand Plaza Hatyai masih beroperasi,  kami mencuba pulut mangga, durian dan beberapa makanan Thailand seperti pad thai dan lain-lain.  



         Pagi yang cerah, kami bersarapan di Tamrab Muslim Hatyai, yang menawarkan kepelbagaian makanan seperti set nasi minyak, roti canai, nasi kerabu, nasi dagang, kari hijau dan lain-lain,  sepanjang empat hari di sini, kami dapati sarapan pagi di Thailand sangat berat, sama seperti makan tengahari di Malaysia.   


                           Seterusnya, penamat pengembaraan, kami merasai pula pengalaman menaiki tuk tuk dan sempat lagi membeli belah menghabis Thai bath yang masih bersisa.   Kami juga singgah di 7 eleven untuk membeli susu pisang dan susu pekat manis yang dipek di dalam tiub berbanding di Malaysia yang dipek di dalam tin.   Walaupun percutian ini menyeronokkan, tapi tidak pula terlintas di hati kami untuk kerap mengulangnya sehingga terasa agak pelik bila bertemu rakyat Malaysia yang seakan ketagih kesini.   Kami tercari-cari apa istimewanya Hatyai, persoalan itu kami bawa pulang ke Malaysia.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan