Khamis, 2 Jun 2016

OSAKA JEPUN PART I - NISHINAKAJIMA


Misi menjejaki Mr. Hitoshi Someya….  “Satu hari nanti, saya yakin anda akan  menjejakkan kaki juga ke Jepun” itulah kata-kata  terakhir ex boss yang pada ketika itu seorang jurutera sebelum aku berhenti kerja di Hazama gumi. Hari berganti hari, tahun berganti tahun, kekangan kewangan dan segala macam kekangan menjadikan impian itu seakan terkubur, macam tak ada harapan aku untuk menjejaki kaki keluar negara, tapi takdir Allah telah membawa aku mencapai misi ini, syukur alhamdulillah.  Sudah 32 tahun kami berpisah, walau tidak dapat bertemu, tapi hati tersangat gembira bila menerima jawapan dari orang sekitar, Someya adalah salah satu keluarga arkitek terkemuka di Jepun… wow.
  
Negara Matahari terbit, Dasar pandang ke timur, sejarah penjajahan Jepun, kebersihan dan disiplin merupakan daya tarikan kami menjejaki Jepun.  Sebaik tayar kapalterbang AirAsia jejak ke bumi Jepun, jam  9.00 pagi,  tercapai jua akhirnya impian kami.   Uniknya lapangan terbang Antarabangsa Kansai Osaka kerana ianya dibina di atas pulau buatan manusia yang berkeluasan 2.5 batu panjang dan 1.6 batu lebar.  

Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan pemandangan gudang-gudang, kapal-kapal layar berlabuh dan pelabuhan-pelabuhan kecil. Menurut Ms. Kaori (tour guide) Osaka adalah bekas ibunegara jepun, bandar kedua terpenting dan ketiga terbesar di Jepun. 


    Makanan popularnya ialah Tokayaki (bebola sotong), okonomiyaki (penkek pedas jepun) dan mi Udon, malahan osaka terkenal dengan budaya Kuidaore (makan sampai pengsan – iaitu makan dan makan terus sampai tak larat hingga jatuh terlentang).  



Selepas check in di Hotel Claiton di Nakajishima, yang berhampiran dengan stesen keretapi, percubaan kami mengunakan pengangkutan awam itu ke destinasi pertama, Shin osaka,  sangat melucukan, kerana bila kami baru berkira-kira mencari tempat duduk, pengumuman sudah sampai kedestinasi, kami berpandangan dan ketawa… wau, laju betul…
  
Berbeza dengan Malaysia yang memakai pakaian berwarna warni ke tempat kerja, di jepun, lelaki dan wanita kebanyakannya memakai kot berwarna hitam dan putih. 
                    
Sebelah petang pula kami bersiar-siar di sekitar  hotel, melihat budaya dan cara hidup di Nakajishima, bersih, tenang dan nyaman, masih terdapat 2-3 buah rumah bersenibina lama berada dicelah-celah bangunan, keadaannya sama seperti di Kg Baru, Kuala Lumpur.  

     Teruja melihat parking bertingkat, secara tidak sengaja kami telah menceroboh masuk kesebuah premis, kami tidak dimarahi tapi ditegur dgn sopan, berkali-kali mereka menundukkan kepala dan memohon maaf, sehingga kami pula yang berasa malu di atas kesalahan kami itu.  Kami juga kagum dengan tahap disiplin, kebersihan dan sikap tolak ansur mereka.  

Berbeza dengan Malaysia yang terdapat banyak kedai perabot, tiada kedai perabot di sini,  kerana mereka lebih suka menempah perabot yang bersesuaian dengan keadaan rumah mereka, berlainan pula dengan kedai basikal, memang banyak di sini kerana ianya merupakan salah satu pengangkutan penting mereka, sebab itulah ramai penduduknya langsing-langsing disokong pula dengan gaya pemakanan dan masakan yangg simple dan sihat…. wah kalau kat Malaysia, boleh  kaya hidup macam ni.   
Banyak Wending machine di sini, yang menjual minuman, panas/sejuk, coklat, rokok,  bento dan lain-lain malahan bateri juga ada dijual di wending machine untuk kemudahan pengguna, terutama di waktu malam. 


Kami juga terpegun melihat senibina restoran makanan Jepun yang masih mengekalkan senibina tradisional dan paling menarik, dihadapan kedai pula dipamerkan menu dan replika makanan bagi memudahkan dan menarik perhatian pelanggan.

Sudah agak lama kami berjalan, menyusuri lorong/jalan di Nishikajima, yang kelihatan hanya pohon-pohon gondol dan daun berwarna-warni berguguran dijalan menyambut kami, 
kami mula cuak dan agak hampa, kerana tujuan datang awal april adalah utk menikmati keindahan sakura, berkira-kira untuk pulang, di selekoh terakhir berderetan pohon sakura, walaupun berada di dalam pagar premis, kami tetap bergambar menghayatinya dengan gembira.  
Asyiknya dgn bunga sakura, menyebabkan kami salah memasuki simpang dan sesat, bertemu dan bertanya pada penduduk tempatan sangat mencabar, bercakap macam ayam dengan itik, tapi kesungguhan mereka membantu sehingga sanggup menghantar kesimpang yang paling hampir dengan hotel sangat dihargai.

Dalam perjalanan pulang kami singgah membeli belah disebuah pasaraya, kami terpegun dengan lobak putih dan rebung yang tiga hingga empat kali ganda besar dari yang ada di Malaysia. 
Kami juga terserempak  restoran segera pizza dan sangat  teruja melihat Kenderaan untuk menghantar pizza Domino - cantikkan.  








1 ulasan:

  1. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami ialah company pelancongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak lawat ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Kami juga sedaiakan sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50) seats dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

    Day 1
    Kami ambik Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel untuk check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

    Day 2
    Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

    Day 3
    Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
    Day 4
    Drop airport

    Harga bermula dari: RM 482 (ALL IN)

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
    whatsapp +628985101301 (FREE).
    Email: ganeshabantul@yahoo.com
    FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    BalasPadam